Gerdab.IR | گرداب

معرفی کتاب| کریپتوگرافی مدرن برای متخصصان امنیت سایبری

معرفی کتاب| کریپتوگرافی مدرن برای متخصصان امنیت سایبری
تاریخ انتشار : ۱۹ مهر ۱۴۰۰

نحوه اجرای تکنیک‌های رمزنگاری را به عنوان یک متخصص در زمینه امنیت سایبری یاد بگیرید تا به سازمانی که در آن مشغول به کار هستید در کاهش خطرات مربوط به تغییر یافتن، افشا شدن و یا به سرقت رفتن داده‌ها کمک کنید.

"پایگاه رسانه ای گرداب جهت اطلاع و افزایش دانش و سواد فضای مجازی مخاطبان خود و به ویژه دانشجویان، پژوهشگران و تصمیم گیران، کتاب‌هایی را در این عرصه معرفی می‌‎کند. بدیهی است انتشار این مطالب، لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست."

به گزارش گرداب - در دنیای امروز داشتن استراتژی مطمئن برای ذخیره و انتقال داده‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است. رمزنگاری می‌تواند محرمانه ماندن، یکپارچگی، سندیت و انکار ناپذیری داده‌های شما را تأمین کند. اما آیا شما به اندازه کافی راجع به نحوه استفاده از این تکنیک‌های رمزنگاری اطلاع دارید؟ کتاب کریپتوگرافی مدرن برای متخصصان امنیت سایبری به شما در درک مفاهیم رمزنگاری لازم برای ایمن‌سازی داده‌ها کمک می‌کند.

این کتاب در ابتدا مشخص می‌کند که چرا باید ایمن‌سازی داده‌ها انجام شود و رمزگذاری داده‌های ذخیره شده یا ارسالی چگونه می‌تواند از آن‌ها محافظت کند. موضوع بعدی نوع رمزگذاری متقارن و نامتقارن و نحوه استفاده از هش خواهد بود. با پیش رفتن موضوعات کتاب خواهید دید که زیرساخت کلید عمومی (PKI) و گواهینامه‌ها در ایجاد اعتماد بین دو طرف معامله چه نقشی دارند، تا بتوانید با خیال راحت از طریق رمزگذاری داده‌ها آن‌ها را مبادله کنید.

PKI که مخفف عبارت Public Key Infrastructure است، در زبان فارسی با ترجمه زیرساخت کلید عمومی از آن صحبت می‌شود. زمانی که یک شرکت، سازمان و یا نهاد بخواهد استناد پذیری را به مراحل فرآیند امور جاری خود اضافه کند، PKI به کمک‌شان می‌آید تا اسناد آن مجموعه را ایمن کند. راه حلی که تا به امروز غالبا در فضای دیجیتال برای امن کردن اطلاعات مورد استفاده قرار گرفته است، استفاده از امضای دیجیتال و راهکار‌های مشابه آن است که اساس و پایه آن‌ها بر رمزنگاری نامتقارن است. در حوزه رمزنگاری نامتقارن مفاهیمی به نام کلید خصوصی و کلید عمومی وجود دارد که با استفاده از این دو کلید می‌توان عملیات رمزنگاری و صحت سنجی اطلاعات را انجام داد.

در انتهای کتاب نیز به کاربرد‌های عملی تکنیک‌های رمزنگاری از جمله رمزعبورها، ایمیل و فناوری بلاکچین و هم‌چنین به نحوه انتقال مطمئن داده‌ها از طریق شبکه خصوصی مجازی پرداخته خواهد شد.
پس از مطالعه این کتاب، شما درک درستی از تکنیک‌های رمزنگاری و اصطلاحات مربوط به آن خواهید داشت و علاوه بر یادگیری نحوه رمزگذاری متقارن و نامتقارن و هش به اهمیت مدیریت کلید و زیرساخت کلید عمومی پی خواهید برد.

مطالبی که پس از مطالعه این کتاب ۲۸۶ صفحه‌ای می‌آموزید، به شرح زیر هستند:
 نحوه به خطر افتادن داده‌ها از طریق حملات شبکه‌ای
 موارد استفاده رمزنگاری در طول زمان
 مقایسه کارکرد رمزگذاری متقارن و نامتقارن
 نحوه حفظ یکپارچگی و سندیت داده‌ها با استفاده از هش
 قوانین مربوط به الزام ایمن‌سازی داده‌ها
 کاربرد‌های عملی تکنیک‌های رمزنگاری
 نحوه ایجاد اعتماد از طریق زیرساخت کلید عمومی
 نحوه ایمن‌سازی داده‌ها با استفاده از شبکه خصوصی مجازی
و، اما این کتاب برای چه کسانی نوشته شده است؟
این کتاب برای مدیران بخش فناوری اطلاعات، متخصصان امنیتی، دانشجویان، اساتید و افراد علاقه‌مند به موضوع رمزنگاری نوشته شده است تا اهمیت رمزنگاری در چارچوب کلی امنیتی یک سازمان را به این افراد توضیح دهد. برای فهم هر چه بیش‌تر مطالب موجود در این کتاب، بهتر است خوانندگان پیش‌زمینه لازم راجع به رمزگذاری و مفاهیم و اصطلاحات کلی شبکه‌سازی را داشته باشند.

عنوان کتاب: کریپتوگرافی مدرن برای متخصصان امنیت سایبری: بیاموزید که چگونه می‌توانید از رمزگذاری برای ارتقای امنیت داده‌های سازمان خود بهره ببرید
عنوان اصلی: Modern Cryptography for Cybersecurity Professionals: Learn how you can leverage encryption to better secure your organization's data
نویسنده: لیزا بوک (Lisa Bock)
سال انتشار: ۲۰۲۱
ناشر: Packt